Arahan untuk menggantikan pendakap kaliper pada kereta dan kenderaan komersial ringan

Sila baca dan ikuti semua arahan dengan teliti. Anda boleh mendapatkan arahan yang sama dalam pek pendakap kaliper. Jangan lupa untuk menyimpan arahan itu untuk keseluruhan kitaran hayat produk. Serahkan kepada pemilik baharu jika anda menjual kenderaan anda.
Arahan pemasangan ini ialah garis panduan untuk kerja pembaikan standard dan tidak mengambil kira sebarang ciri khas yang mungkin digunakan pada sistem brek yang berbeza. Arahan khas yang dikeluarkan oleh pengeluar kenderaan dan sistem brek mesti dipatuhi secara terperinci. 
Dokumen ini menyediakan arahan untuk penggantian pendakap untuk kaliper terapung dengan 2 atau 4 spring sisi dan spring pengurang tork sisa.
Apabila menggantikan spring sisi sahaja, hanya rujuk bahagian yang berkaitan.
 
Prosedur penggantian
 
Sebelum memulakan penggantian, pastikan alat ganti yang digunakan untuk penggantian adalah sesuai untuk pembuatan dan model kenderaan.
Catatkan kedudukan semua komponen yang dibuka separa atau sepenuhnya untuk pemasangan semula yang betul.
 
AWAS! Semasa semua operasi penggantian pendakap kaliper, hos masuk cecair fleksibel di dalam kaliper TIDAK boleh diputuskan.
 
 
Berikut ialah prosedur untuk menggantikan kaliper ECS:
Pad brek
1. AMARAN! Sekiranya berlaku kegagalan elektrik, buka unit penggerak (seperti yang dinyatakan dalam perkara 1) dan tarik omboh ke belakang, putar skru torx mengikut arah jam dengan sepana yang sesuai.
Rimozione pastiglia freno
2. Sambungkan alat diagnostik (On Board Diagnosis - OBD) kepada kenderaan dan letakkannya dalam prosedur mod penyelenggaraan seperti yang diterangkan oleh pengeluar kenderaan.

AWAS! Tanpa operasi ini, omboh tidak boleh ditarik balik dengan retraktor atau alat lain yang sesuai.
Pastikan alat ganti itu serasi dengan perisian kenderaan.
Kaliper
3. Putuskan sambungan kabel bekalan elektrik (perkara 2) daripada unit penggerak.

AMARAN! Penyambung mungkin dipasang dengan selak keselamatan.

 
Prosedur penggantian untuk semua jenis kaliper:
Omboh
4. Untuk kaliper dengan brek letak kereta, tanggalkan kabel kawalan (perkara 3) daripada kaliper.
Pulizia piano d’appoggio disco freno nuovo
5. Putuskan sambungan penunjuk haus (perkara 4), jika ada, dari terminal dalam kenderaan, lepaskannya dari syim (perkara 5) yang mengikatnya pada kaliper dan dari sebarang pemasangan pada casis.
Pulizia piano d’appoggio disco sul mozzo ruota
6. Tanggalkan penutup pelindung (perkara 6) dari bush pandu.
 
7. Jika penutup mempunyai bibir (perkara 7), tanggalkan penutup dengan menarik bibir tersebut dengan jari anda.
Rimontaggio mozzo ruota
8. Jika penutup diperbuat daripada plastik keras (perkara 8), cungkil dengan pemutar skru. Penutup boleh pecah sekiranya ditanggalkan.

AMARAN! Jangan gunakan semula penutup plastik keras yang telah diceraikan.
AWAS! Bush pandu untuk dibuka mestilah yang membolehkan badan kaliper berpusing tanpa menyebabkan talian bekalan cecair brek meregang.
AMARAN! Terdapat dua jenis bush pandu:
  • dengan skru berasingan
  • dengan skru yang digabungkan
Assemblaggio mozzo ruota e disco
9. Longgarkan dan tanggalkan sepenuhnya skru (perkara 9) atau bush pandu yang digabungkan (perkara 10) menggunakan sepana.
 
10. Dalam kes bush pandu yang tidak digabungkan (perkara 11), tarik bush pandu keluar daripada pendakap kaliper (perkara 12) keluarkan dari tempat duduknya dengan pemutar skru.
 
Controllo dell’oscillazione con il kit metrologico
11. Semasa menggantikan kaliper pada roda belakang dengan suspensi dan spring daun, kedua-dua bush pandu 11 mesti ditanggalkan untuk memisahkan badan kaliper (perkara 13) sepenuhnya daripada pendakap kaliper (perkara 12).
 
AMARAN! Jika terdapat sebarang pad brek yang dilekatkan pada kaliper, tanggalkannya menggunakan pemutar skru dan berhati-hati agar tidak merosakkan mana-mana bahagian getah pada kaliper.
BAHAYA! Membuka badan kaliper boleh menyebabkan baki tork mengurangkan spring kepada spring terbuka.
 
Rimontaggio della pinza freno
12. Tarik badan kaliper (perkara 13) dari pendakap kaliper (perkara 12) dengan memusingkannya di sekeliling bush pandu yang lain sehingga pelapik tertanggal dari pendakap kaliper. Pasangkan badan kaliper pada casis kenderaan menggunakan sokongan yang sesuai. Jangan gunakan dudukan bush sebagai perkara lampiran.
Rimontaggio delle pastiglie nuove
13. Tanggalkan pad (perkara 14) tanpa menyebabkan sebarang kerosakan.
Azionamento pedale freno
14. Gunakan penanda untuk menandakan arah putaran cakera pada pad untuk mengelakkan pemasangan semula secara tidak betul.
 
Azionamento pedale freno
15. Bersihkan permukaan pelekapan pad menggunakan bahan dan produk yang sesuai (cth. kain lembap). Keluarkan sebarang sisa gam dari muka pelekap pad pada badan kaliper.
Rimontaggio delle pastiglie nuove
16. Jika masih berada dalam kedudukan, keluarkan baki spring pengurangan tork (perkara 15).
 
Azionamento pedale freno
17. Longgarkan sepenuhnya dan tanggalkan skru (perkara 9) atau bush pandu yang digabungkan (perkara 10).
 
18. Dalam kes bush pandu yang tidak digabungkan (perkara 11), tarik bush pandu keluar daripada pendakap kaliper (perkara 12) keluarkan dari tempat duduknya dengan pemutar skru.
 
19. Tarik badan kaliper (perkara 13) dari pendakap kaliper (perkara 12) dengan berhati-hati agar tidak menyebabkan talian bekalan cecair brek meregang.
Azionamento pedale freno
20. Buka bolt penetap (perkara 16) menggunakan sepana hujung terbuka, dan keluarkan pendakap kaliper (perkara 12) dari pendakap hab.
 
21. Bersihkan permukaan brek (perkara 17) pada cakera menggunakan produk penyahgrisan (cth. Pelarut SE47).
 
AWAS! Untuk kaliper yang mempunyai brek parkir: semasa badan kaliper diceraikan daripada cakera brek dan/atau pad brek tiada, jangan gerakkan omboh sama ada secara hidraulik atau menggunakan tuil kerana ini boleh merosakkan spring dan/atau menyebabkan cecair brek untuk bocor.
 
Prosedur pemasangan
 
Bersihkan muka pelekap pada pendakap hub.
 
1. Letakkan pendakap kaliper baharu (perkara 18) dengan memasukkannya ke dalam cakera.
 
2. Masukkan dan dekati dua bolt penetap (mata 19 dan 20).
 
3. Ketatkan bolt penetapan pada bahagian masuk cakera (perkara 19) (dalam gear hadapan) dengan menggunakan tork pengetatan yang disyorkan oleh pengeluar kenderaan.
 
4. Ketatkan bolt penetap kedua 20 (di bahagian keluar cakera) dengan menggunakan tork pengetatan yang disyorkan oleh pengeluar kenderaan.
 
Gunakan tork pengetatan yang disyorkan berikut sebagai rujukan:
Jenis skru M12x1,25 M12x1,5 M14x1,5 M16x1,5
Tork pengetatan 115 Nm 125 Nm 180 Nm 210 Nm

 
Memasangkan pad
 
AWAS! Jika terdapat sebarang pad dengan bahagian pelekat, maka pad baharu mesti dipasang; ikut arahan yang disediakan bersama pad ganti.
 
Rimontaggio delle pastiglie nuove
1. Jika terdapat alat ganti, gantikan spring sisi (perkara 21) dalam pendakap kaliper, gunakan kadar tekanan yang betul untuk memasangkannya dengan selamat.
Azionamento pedale freno
2. Dalam kes kaliper dengan empat spring, pastikan ram sentiasa menghadap ke luar pendakap kaliper.

AWAS! Pastikan arah pemasangan yang betul.
 
Azionamento pedale freno
3. Masukkan pad (perkara 14) dalam pendakap kaliper (perkara 18). Gunakan pemutar skru untuk menekan spring sisi.

AMARAN! Mana-mana anak panah yang dicop pada pad mesti menghala ke arah putaran cakera.
BAHAYA! Pad mesti dimasukkan dengan bahan geseran yang menghadap ke arah cakera.
AWAS! Pad dengan penunjuk haus mesti dipasang semula ke kedudukan asalnya sebelum dibuka.
Rimontaggio delle pastiglie nuove
4. Jika ada, pasangkan terminal penunjuk haus (perkara 4) ​​pada pad bertentangan dengan omboh, gantikannya jika perlu.

AWAS! Apabila memasang terminal penunjuk haus, pastikan bahagian yang paling menonjol menghadap permukaan geseran pada pad.
 
Memasangkan badan kaliper
 
AMARAN! Jika terdapat sebarang pad baru, omboh mesti ditarik ke belakang; ikut arahan yang disediakan bersama pad ganti.
 
1. Gunakan kain lembap untuk membersihkan kawasan pemasangan pendakap kaliper pada badan kaliper (hujung panduan, penutup).
AWAS! Jangan gunakan produk yang boleh merosakkan penutup pelindung, seperti penipisan nitro-tetrakloroetilena, petrol, dsb.
 
2. Bersihkan dan griskan secara seragam seluruh permukaan dalaman penutup, permukaan luar bush pandu dan tempat duduknya di dalam badan kaliper.
 
Azionamento pedale freno
3. Letakkan badan kaliper (perkara 13), dengan menetapkan satu daripada dua bush pandu (perkara 10) di dudukannya pada pendakap kaliper (perkara 18).
 
4. Dalam kes bush pandu yang tidak digabungkan (perkara 11), pasang dan ketatkan skru baharu (perkara 22).
 
AWAS! Belukar pemandu ke kedudukan mestilah yang membolehkan talian bekalan bendalir brek kekal bebas daripada sebarang regangan.
 
5. Tutup kaliper dengan berhati-hati, dengan memutar badan kaliper (perkara 13) di sekeliling bush pandu duduk.
Rimontaggio delle pastiglie nuove
6. Masukkan prob penunjuk haus (perkara 4) ​​melalui lubang khusus pada badan kaliper (perkara 13).
 
AWAS! Tutup kaliper dengan berhati-hati, pastikan penutup pelindung pada bush tidak rosak dengan terhentak dengan sokongan kaliper. Gantikan penutup jika perlu.

AMARAN! Jika terdapat sebarang pad dengan bahagian pelekat, berhati-hati agar tidak terkena pada badan dan pad sebelum anda melengkapkan pemasangan badan kaliper.
 
 
 
Azionamento pedale freno
7. Masukkan semula bush pandu yang lain (perkara 10) di dudukan pendakap kaliper (perkara 18).
 
8. Dalam kes bush pandu yang tidak digabungkan (perkara 11), pasang dan ketatkan skru baharu (perkara 23).
Rimontaggio delle pastiglie nuove
9. Ketatkan skru pengikat bush pandu atau bush pandu yang digabungkan pada bahagian masuk cakera (dalam gear hadapan). Seterusnya, ketatkan skru yang satu lagi atau bush pandu yang digabungkan pada tork yang sama.
 
AWAS! Apabila menggantikan pendakap kaliper pada roda belakang dengan suspensi dan spring daun, badan kaliper mesti diletakkan semula pada pendakap kaliper, kemudian masukkan semula kedua-dua bush pandu dan masukkan dan ketatkan dua skru baharu.

10. Ketatkan pada tork pengetatan yang dinyatakan dalam jadual berikut:
 
Jenis   Tork pengetatan
Skru pengikat (M8 - CH6) 32÷36 Nm 
Bush pandu dengan skru yang digabungkan (M8 - CH6) 32÷36 Nm 
Bush pandu dengan skru yang digabungkan (M10 - CH8) 65÷75 Nm 
 
BAHAYA! Perhatikan urutan pengetatan yang diterangkan; gagal boleh menjejaskan fungsi kaliper dengan betul.
 
 
Untuk kaliper dengan brek letak kereta
 
1. Gunakan tuil untuk memasang omboh dengan pad.
 
AWAS! Sebelum memasang omboh dengan pad, pastikan pendakap kaliper, pad dan cakera ada.
AWAS! Operasi hidraulik hanya dibenarkan apabila omboh kurang daripada 1 mm dari pad.
 
Untuk semua jenis kaliper
Rimontaggio delle pastiglie nuove
1. Dalam kes baki spring mengurangkan tork (perkara 24) cangkuk spring di bawah plat (perkara 25) pad dan cangkuk bahagian bawah plat pada pad lain dengan bantuan pemutar skru hujung berongga.

BAHAYA!  Pemasangan spring yang salah boleh menyebabkan spring terbuka.
AWAS!  Perhatikan arah pemasangan yang betul.
Azionamento pedale freno
2. Bersihkan bahagian (perkara 26) dengan berhati-hati untuk memastikan ia kekal di tempatnya dan pasangkan penutup pelindung baharu (perkara 27), sapukan permukaan dalaman dan dudukan badan kaliper dengan gris yang disediakan dalam kit alat ganti.
 
AMARAN! EUH210 - Helaian data keselamatan tersedia atas permintaan.
AMARAN! EUH208 - Mengandungi benzotriazole beralkilasi N. Boleh menyebabkan tindak balas alahan.
 
3. Pusingkan penutup pelindung (perkara 27) supaya ia melekat sepenuhnya pada dudukan (perkara 28).
 
 
Untuk kaliper dengan brek letak kereta
 
1. Sambungkan semula penunjuk haus, jika ada, ke terminal dalam kenderaan, selamatkannya dengan tekanan ringan pada syim yang ada pada kaliper dan mengukuhkan sebarang pemasangan pada casis.
2. Pulihkan ketegangan yang betul pada kabel kawalan.
3. Kendalikan berulang kali tuas brek letak kereta di dalam ruang pemandu kenderaan sehingga lejang biasa telah diwujudkan semula.
 
Untuk kaliper ECS
Rimontaggio delle pastiglie nuove
1. Tanggalkan penutup pelindung (jika ada) dan sambungkan kabel bekalan elektrik (perkara 2).
2. Lakukan prosedur tetapan semula (Pemeriksaan pemasangan).
3. Jika perlu, tetapkan semula kaunter (Tetap Semula Kaunter Dalaman) seperti yang ditetapkan oleh pengeluar kenderaan.
Azionamento pedale freno
4. Jika dikehendaki oleh pengeluar kenderaan, masukkan pad.
5. Putuskan sambungan peranti diagnostik (On Board Diagnosis - OBD).

 
Untuk semua jenis kaliper
 
1. Pasang semula roda.
2. Kendalikan pedal brek sehingga tekanan optimum diwujudkan semula dalam sistem dan daya dan lejang normal pedal dipulihkan.
3. Periksa paras minyak brek dalam takungan dan tambah nilai jika perlu.
4. Tutup penutup takungan cecair brek.
5. Jika pad baharu, masukkannya; ikut arahan yang disediakan bersama pad ganti.
 
Pembatasan waranti
 
Waranti ini meliputi semua kecacatan pematuhan yang berlaku dalam tempoh dua tahun dari penghantaran barang. Pengguna dikehendaki melaporkan kepada penjual kecacatan pematuhan dalam tempoh dua bulan dari tarikh penemuan kecacatan tersebut, tanpa menjejaskan fakta bahawa tempoh had untuk mengambil tindakan yang bertujuan untuk mendapatkan ganti rugi bagi kecacatan tersebut adalah dua puluh enam bulan dari penyampaian kebaikan. Sekiranya berlaku kecacatan pematuhan, pengguna mempunyai hak untuk membaiki atau menggantikan barang itu, atau kepada pengurangan harga yang sesuai atau penamatan kontrak, seperti yang ditetapkan oleh seni. 130 Kod Pengguna, jika berkenaan.
 
Waranti ini merupakan satu-satunya waranti yang diberikan berhubung dengan produk ini dan menggantikan sebarang waranti lain, baik secara lisan mahupun bertulis.
 
Sekiranya berlaku kecacatan, pengguna dikehendaki:
  • di bawah penalti pembatalan, untuk memberitahu pengilang dan pengedar secara bertulis dalam tempoh enam puluh hari; pada masa yang sama, pengguna hendaklah memberikan penerangan tentang kecacatan yang terdapat pada Produk atau pada bahagian yang dipulangkan, dan bukti pembelian pengguna asal yang mengenal pasti kedua-dua Produk dan tarikh pembelian (sama ada dibeli secara runcit atau dijual oleh pengedar sebagai sebahagian daripada pemasangan Produk);
  • untuk menghantar Produk yang diandaikan rosak kepada Brembo S.p.A. ke ibu pejabat di melalui Brembo 25 -24035 Curno (BG) - Itali, melalui rantaian pengedaran. 
 
Waranti tidak beroperasi untuk:
  • kerosakan pada Produk yang disebabkan, sebahagian atau keseluruhannya, oleh penggunaan yang salah, kemalangan, kebakaran, kakisan kimia, penggunaan untuk tujuan selain daripada yang dijadualkan, penggunaan haram, penggunaan pada model yang berbeza daripada yang dijadualkan, pemasangan yang salah, pemasangan yang bertentangan dengan arahan daripada Pengeluar, atau kekurangan penyelenggaraan pada Produk seperti yang ditetapkan oleh Pengeluar dalam arahan yang diberikan;
  • aduan yang berkaitan dengan keselesaan, kehadiran bunyi bising, getaran atau ciri penunggangan yang keras.
 
Produk telah direka bentuk dan dihasilkan untuk model dan penggunaan khusus yang ditunjukkan dalam katalog Brembo dan/atau oleh pengedar produk Brembo, kedua-duanya boleh didapati di tapak web Brembo (www.brembo.com). Produk hendaklah digunakan mengikut undang-undang yang berkuat kuasa di negeri-negeri dan/atau di negara-negara yang kenderaannya apabila Produk yang dipasang digunakan, termasuk, tetapi tanpa had kepada, pematuhan peraturan-peraturan Kod Lebuhraya dan selepas mendapat sebarang kebenaran/kelulusan, permit atau lesen yang diperlukan oleh negeri dan/atau negara.
Untuk produk yang dijual di wilayah negara anggota Kesatuan Eropah, Had Waranti ini beroperasi dengan mematuhi peruntukan Arahan 85/374/EEC Majlis 25 Julai 1985.
Untuk produk yang dijual di wilayah Amerika Syarikat, Had Waranti ini beroperasi dengan mematuhi mana-mana undang-undang persekutuan atau negeri yang berkenaan.
 
Maklumat am dan keselamatan
Produk Brembo ini telah direka bentuk untuk mematuhi semua piawaian keselamatan yang berkenaan. Produk tidak bertujuan untuk digunakan secara berbeza daripada penggunaan khusus yang telah direka dan dihasilkan. Penggunaan untuk sebarang tujuan lain, atau sebarang pengubahsuaian atau pengubahan Produk boleh menjejaskan prestasi Produk dan boleh menyebabkan Produk tidak selamat.
 
Pengubahsuaian atau penggunaan yang tidak wajar sedemikian akan membatalkan Waranti Terhad, dan boleh menyebabkan individu tersebut menggunakan Produk tersebut kepada liabiliti untuk kecederaan badan atau kerosakan harta benda kepada orang lain.
 
Dalam arahan ini, amaran “BAHAYA!” bermaksud prosedur yang, jika tidak dipatuhi, mempunyai tahap kebarangkalian tinggi bahawa ia akan menyebabkan kecederaan serius atau bahkan kematian. “AWAS” bermaksud prosedur yang, jika tidak dipatuhi, boleh mengakibatkan kerosakan fizikal manakala “AMARAN!” bermaksud prosedur yang, jika tidak dipatuhi, mungkin boleh menyebabkan kerosakan pada kenderaan.

BAHAYA!
Sebelum memulakan penggantian, pastikan alat ganti sesuai untuk pembuatan dan model kenderaan. Produk ini adalah penting untuk pengendalian kenderaan yang selamat di mana ia dipasang, dan ia bertujuan untuk dipasang hanya oleh individu yang mahir dan berkelayakan yang telah dilatih dan/atau berpengalaman dalam pemasangan dan penggunaan yang dimaksudkan untuk Produk tersebut.

Pemasang mesti dilengkapi dengan peralatan yang sesuai dalam perdagangannya, dan dengan pengetahuan dan pengalaman untuk menangani pembaikan kenderaan. Pemasangan yang tidak betul atau tidak betul, sama ada disebabkan oleh kegagalan untuk mematuhi Arahan ini dengan setia dan sepenuhnya atau sebaliknya, akan membatalkan Waranti Terhad dan boleh menyebabkan pemasang dikenakan liabiliti sekiranya berlaku kecederaan diri atau kerosakan harta benda.
Brembo tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerosakan atau kecederaan yang disebabkan oleh atau oleh mana-mana orang yang mengendalikan kenderaan di mana produk gantian telah dipasang dengan tidak betul.
 
Produk terpakai yang digantikan oleh Produk ini tidak boleh dipasang pada mana-mana produk lain. Ini boleh mengakibatkan kerosakan harta benda dan kecederaan diri, termasuk kematian. 
 
Sentiasa pastikan paras cecair brek dalam takungan berada di antara paras minimum dan maksimum yang ditunjukkan pada takungan. Tahap yang tidak betul boleh menyebabkan kebocoran cecair brek atau mengurangkan kecekapan sistem brek. Terlalu banyak atau terlalu sedikit cecair brek di dalam takungan boleh menyebabkan brek tidak berfungsi dengan baik sehingga mengakibatkan kecederaan diri, termasuk kematian. 
 
AWAS!
Bahagian yang diganti mesti dilupuskan mengikut undang-undang.
Produk perlu dielakkan daripada terhentak kuat dan/atau merosakkan Produk, bahagian dan komponennya, kerana ini boleh menjejaskan kecekapannya dan boleh menyebabkannya tidak berfungsi. Jika perlu, ganti mana-mana bahagian atau komponen yang rosak. Untuk mengelakkan kecederaan kami mengesyorkan perkara berikut:
  • Gunakan peralatan yang sesuai untuk mengelakkan penyedutan habuk yang timbul semasa pembersihan bahagian.
  • Sentiasa pakai sarung tangan semasa membuka dan memasang komponen dengan tepi yang tajam.
  • Jangan biarkan permukaan kulit bersentuhan terus dengan bahan geseran pad dan kasut brek kerana ini boleh menyebabkan pelelasan.
  • Jangan masukkan tangan anda ke dalam tempat pad semasa mengeluarkan omboh kaliper menggunakan udara termampat kerana ini melibatkan risiko meremukkan tangan anda.
  • Elakkan sentuhan terus dengan cecair brek kerana ia boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit dan mata. Sekiranya berlaku sentuhan tidak sengaja, bersihkan dengan teliti mengikut arahan pengeluar kenderaan atau cecair brek.
  • Jangan dedahkan komponen elektrik kepada cas elektrostatik atau hentaman yang boleh merosakkan bahagian plastik.
  • Lindungi komponen elektrik yang telah dibuka daripada kelembapan.
  • Pastikan sambungan yang betul bagi sebarang sesentuh elektrik, dan memastikan lampu amaran menyala. Jika tidak, lampu amaran tidak beroperasi boleh menyebabkan pengurangan kecekapan sistem brek, atau kegagalan isyarat brek.
  • Elakkan terkena gris dan pelincir lain dengan permukaan brek cakera brek, dram, pad dan kasut kerana ini boleh menjejaskan kecekapan sistem brek dan menyebabkan kerosakan fizikal yang serius.
Had Waranti
Kami menjamin Produk ini untuk memenuhi spesifikasi pengilang dan bebas daripada kecacatan pada bahan dan mutu kerja. Waranti mempunyai tempoh terhad selama dua tahun dari tarikh pembelian atau mana-mana tempoh lebih lama yang ditetapkan oleh undang-undang. Waranti mempunyai tempoh terhad selama dua tahun dari tarikh pembelian atau mana-mana tempoh lebih lama yang ditetapkan oleh undang-undang. Sekiranya kecacatan ditemui, ia mesti dilaporkan dalam tempoh 60 hari dari penemuannya dan dalam tempoh dua tahun dari tarikh pembelian. Sekiranya kecacatan itu disahkan dan dilindungi oleh waranti, Produk akan dibaiki atau digantikan dengan Produk baru atau dibaik pulih sepenuhnya. Waranti tidak melindungi kerosakan yang disebabkan, secara keseluruhan atau sebahagiannya, oleh penyalahgunaan, kebakaran, kakisan kimia, penggunaan haram atau untuk tujuan selain daripada yang dimaksudkan, digunakan pada model selain daripada yang dimaksudkan, pemasangan yang salah atau bertentangan dengan apa yang ditunjukkan. oleh pengilang atau kegagalan untuk mengekalkan Produk seperti yang ditetapkan oleh Pengilang dalam arahan yang diberikan.

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Pemasangan kereta
Baca artikel seterusnya
Arahan untuk menggantikan brek dram pada kereta dan kenderaan komersial ringan
Dasar Privasi">