Brek masa depan: Sistem pembrekan dan alat ganti

 

Bahagian 3 Mereka bentuk brek masa depan dan kesan ke atas pasaran

 
Kami menyimpulkan perjalanan ini ke masa depan sistem brek dengan sedikit pandangan tentang kesan yang akan ada pada trend semasa dalam reka bentuk brek masa depan dan kesan ke atas pasaran alat ganti, di mana Brembo memainkan peranan penting terima kasih kepada komitmennya terhadap pembangunan teknologi, penyelidikan dan pembangunan berterusan.
 
Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, berat kenderaan hibrid dan elektrik telah meningkat dengan ketara, seperti yang anda boleh lihat dalam rajah. 3. Ini menggambarkan tiga model yang setara dari segi tahap prestasi tetapi dengan pelbagai jenis rangkaian kuasa Golf VII. Model petrol adalah yang paling ringan tetapi mempunyai pelepasan CO2 yang tinggi, manakala model hibrid dan model semua-elektrik mempunyai berat hampir 300 kg berbanding petrol mereka. Peningkatan berat ini terutamanya disebabkan oleh berat bateri yang besar, yang juga meningkatkan tekanan terma pada sistem brek.
 
Jadi, bagaimanakah brek masa depan direka bentuk? Dan apakah kriteria yang harus mereka penuhi?
 
Di bawah ialah analisis keperluan kereta masa depan dari segi sistem brek, dan khususnya brek regeneratif yang digunakan oleh kereta elektrik dengan ketara sebagai tambahan kepada brek geseran tradisional.
 
 

Brek regeneratif dalam kereta hibrid dan elektrik

 
Brek penjanaan semula bermakna kenderaan itu memerlukan penggunaan brek geseran tradisional yang lebih rendah dalam kereta hibrid dan elektrik. Secara teori, oleh itu, sistem brek boleh dikecilkan dan dibuat dengan cakera brek yang lebih kecil. Oleh itu, adalah penting bahawa brek memberikan prestasi maksimum mereka walaupun tanpa brek regeneratif, kerana dalam keadaan tertentu brek regeneratif tidak dapat berfungsi, jadi keselamatan mesti diambil kira.
 
Selain itu, bunyi bising yang dihasilkan oleh sistem brek perlu dihapuskan, selaras dengan pengurangan bunyi kereta elektrik.
 
 

Mengikat, mengakis, geseran dan reka bentuk

 
Menghapuskan pengikatan adalah satu lagi keperluan, kerana pengikatan dalam kenderaan elektrik boleh menjejaskan keseimbangan tenaga sistem dan oleh itu julat.
 
Selain itu, hakikat bahawa kenderaan elektrik kurang kerap menggunakan brek geseran boleh menyebabkan kakisan yang tidak wajar pada cakera brek dan pad, dengan mengambil kira bahawa pekali geseran mesti stabil, walaupun sistem brek telah dibiarkan tidak digunakan untuk tempoh yang lama.
 
Secara keseluruhannya, kita boleh rumuskan dengan menyatakan bahawa brek untuk kenderaan elektrik memerlukan pembangunan khusus, dan ini membuka potensi besar untuk inovasi dalam bidang pencegahan kakisan, bahan geseran dan reka bentuk ringan.
 
 

Kesan pada pasaran

 
Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, majoriti pengeluar kereta di pasaran telah mengembangkan rangkaian model dan jenis rangkaian kuasa yang tersedia untuk pengguna.
 
Pasaran global pada asasnya masih berdasarkan 98% pada kereta dengan enjin pembakaran dalaman, manakala kereta elektrik atau hibrid hari ini masih menyumbang peratusan yang boleh diabaikan. Walaupun kami tidak mengetahui bagaimana peratusan ini akan berkembang, kami tahu bahawa ia akan menjadi ketara, dan ini akan membawa kepada kepelbagaian yang lebih luas dan kepelbagaian model yang lebih besar berbanding model yang tersedia pada masa ini.
 
 

Kesimpulan

 
Kesimpulannya, faktor-faktor yang akan mempengaruhi pasaran kereta masa depan adalah terutamanya:
  • kemampanan alam sekitar yang akan membawa kepada peraturan baharu, dengan pasaran baru muncul memberikan sumbangan penting dalam bidang ini
  • teknologi baharu, elektrifikasi, pilihan strategik pengeluar dan kehadiran di pasaran pemain baharu
  • generasi baharu pengguna, ketersambungan sistem dan tahap baharu yang dicapai oleh teknologi pemanduan autonomi
 
Perubahan ini mungkin berlaku dengan sangat cepat, sama seperti dunia komunikasi, yang menyaksikan kita bertukar dalam masa yang sangat singkat daripada talian tetap kepada telefon pintar, daripada kertas ke komputer, daripada surat khabar ke Internet, daripada berkomunikasi sesama orang kepada bersosial di media sosial . Semuanya dalam masa kurang dari 15 tahun.
 
Perubahan adalah pantas apabila beberapa siri teknologi baharu menghasilkan produk baharu, itulah sebabnya syarikat dan profesional perlu bersedia bukan sahaja untuk mengenali perubahan dan menerimanya, tetapi juga menggunakan pengetahuan mereka untuk membentuknya, dan memahami yang baharu. peluang pasaran.
 
Perkara yang paling penting, faktor yang paling penting ialah pengetahuan dan keupayaan untuk membangunkan teknologi baharu yang diperlukan oleh pasaran, serta keupayaan untuk mengakses data dan maklumat, keupayaan untuk menawarkan produk dan perkhidmatan baharu, kesediaan untuk menerima transformasi digital dan profesionalisasi, dan yang terpenting keinginan dan keupayaan untuk belajar dan mengikuti perkembangan terkini dalam dunia yang sentiasa berubah. 

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Wawasan
Baca artikel seterusnya
Julat X: prestasi dan keselamatan terbaik
Dasar Privasi">