Julat X: prestasi dan keselamatan terbaik

 
X Range Brembo terdiri daripada cakera berlubang Brembo Xtra dan cakera yang menampilkan alur pada permukaan brek - Brembo Max - juga dirujuk sebagai cakera brek berslot, serta pad brek Xtra.
 
Tebukan dan alur pada permukaan brek meningkatkan prestasi sistem brek dengan ketara, dengan menjejaskan perkara berikut:
  • cengkaman yang lebih baik
  • pembersihan dan pembaharuan bahan geseran adalah terjamin
  • penyebaran air
  • pelesapan gas
  • peningkatan kadar penyejukan sistem brek
 
Cakera Xtra dan cakera Max dengan pad Xtra yang sepadan 
 

Kelebihan lubang dan alur pada permukaan brek

 
Kehadiran lubang dan alur (juga dirujuk sebagai slot) pada cakera brek memberikan cengkaman yang lebih baik dan sudah pasti lebih pantas serta tindak balas yang jauh lebih berkesan oleh sistem brek, yang memastikan pekali geseran yang lebih tinggi.
 
Selain itu, satu lagi kelebihan penting menggunakan cakera berlubang atau beralur ialah pembersihan dan pembaharuan berterusan bahan geseran pad brek. Lubang dan alur menjana kesan "mengikis" yang membersihkan permukaan pad brek daripada mendapan bahan berbahaya.
 
Lubang juga membantu memecahkan lapisan air yang mungkin terbentuk pada permukaan brek, apabila memandu dalam keadaan basah. Khususnya, cakera brek mempunyai alur yang menghadap ke luar, dengan berkesan menyebarkan air yang mungkin terdapat pada permukaan cakera brek.
 
Bukan sahaja lubang dan alur membantu menyebarkan air, ia juga memastikan pelesapan gas yang lebih baik yang terbentuk pada suhu tinggi antara permukaan pad dan cakera. Gas-gas ini boleh menyebabkan pemudaran yang mengurangkan pekali geseran antara cakera dan pad dengan akibat kehilangan kecekapan brek.
 
Akhir sekali, kehadiran lubang atau alur menghasilkan peningkatan dalam kapasiti pelesapan haba cakera dan pad, dengan peningkatan dalam prestasi keseluruhan sistem brek.
 

Pad brek Xtra dalam BRM X L01

 
Cakera berlubang atau beralur mungkin menyebabkan kehausan pad brek yang lebih tinggi, itulah sebabnya adalah sangat disyorkan untuk menggunakan pad brek yang direka khas, seperti pad brek Xtra Brembo, yang telah dibuat dengan kompaun BRM X L01. Bahan ini terdiri daripada lebih daripada 30 komponen berbeza, dan ia berjaya diuji oleh Brembo pada kereta sport premium, serta pada kenderaan julat pertengahan untuk menampung keperluan peminat pemanduan sukan. Kompaun ini memastikan kestabilan pekali geseran yang lebih tinggi dalam semua keadaan pemanduan, mengelakkan pembentukan titik panas pada permukaan brek, dan seterusnya getaran. Ini ditambah dengan rasa brek yang lebih baik untuk pemandu, untuk ketepatan pemanduan maksimum. Selain itu, penggunaan BRM X L01 memastikan lebih perbatuan dan haus seragam, yang diterjemahkan kepada kurang habuk dan rim yang lebih bersih.
 

Reka bentuk dan pengeluaran yang diluluskan jenis ECE R 90

 
Peringkat reka bentuk dan pengeluaran cakera berlubang dan beralur perlu memenuhi keperluan yang paling ketat untuk memastikan kebolehpercayaan maksimum dari segi kekuatan, prestasi, ketahanan dan, terutama sekali, keselamatan.
 
Peringkat reka bentuk perlu menyiasat bilangan, saiz, bentuk dan kedudukan setiap lubang atau alur dan proses pemesinan mesti diikuti oleh bangku dinamometrik dan ujian atas jalan raya untuk memastikan prestasi maksimum pada setiap masa dan dalam semua keadaan pemanduan sambil memenuhi semua yang sama. keperluan keselamatan dan kekuatan yang diharapkan oleh pengeluar kereta. Atas sebab ini, keseluruhan rangkaian cakera brek Xtra dan Max serta pad brek Xtra diluluskan jenis ECE R 90.
 
Ia sentiasa dinasihatkan untuk memilih jenama dengan pengalaman disatukan yang terbukti dalam reka bentuk dan pengeluaran cakera berlubang dan beralur seperti yang disyorkan untuk menggunakan pad brek yang telah direka dan diuji secara khusus untuk cakera khas tersebut.

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Wawasan
Baca artikel seterusnya
Cecair brek: mengapa cecair brek penting untuk sistem brek kenderaan anda
Dasar Privasi">