Cecair brek: mengapa cecair brek penting untuk sistem brek kenderaan anda

 
Cakera brek, angkup, pad dan silinder induk brek ialah empat mata kardinal bagi setiap sistem brek; bagaimanapun, ia mungkin tidak berguna tanpa teras keseluruhan sistem, cecair brek, yang menghantar daya yang dikenakan oleh pemandu melalui pedal brek ke sistem brek.
 

Cecair brek: ciri dan jenis

 
Cecair brek dibezakan terutamanya oleh fakta bahawa ia tidak boleh mampat, tetapi terdapat dua parameter penting lain yang mencirikan pelbagai jenis cecair brek: takat didih dan kelikatannya.
  • Kebanyakan kereta moden menggunakan cecair brek berasaskan glikol, yang dilabel menggunakan sistem DOT (Jabatan Pengangkutan). Cecair yang paling banyak digunakan dilabelkan DOT3, DOT4, DOT5.1: di mana setiap label merujuk kepada takat didih minimum dan piawaian kelikatan, antara lain;
  • Bagaimanapun, kenderaan lain, yang mempunyai sistem brek berpusat dan klac, menggunakan cecair brek berasaskan minyak mineral, berlabel LHM. 
 
Cecair DOT dan LHM tidak boleh digabungkan.
 
Julat cecair brek yang dikenal pasti oleh nombor DOT (Jabatan Pengangkutan) dan LHM (iaitu, berasaskan mineral)
 

Suhu operasi dan Kunci Wap

 
Sistem brek dan cecair brek bertindak merentasi julat suhu yang luas. Dalam keadaan yang melampau, suhu cecair brek boleh meningkat sehingga 200°.
Apabila suhu operasi melebihi takat didih cecair, wap akan membentuk menghasilkan buih dalam cecair dan meningkatkan kebolehmampatan, yang akhirnya bermakna ia mengambil masa yang lebih lama untuk membrekkan kenderaan. Ini dikenali sebagai Kunci Wap. Fenomena ini disebabkan oleh penyerapan lembapan dari luar melalui paip berliang. Ini akan menyebabkan cecair membentuk gelembung wap dengan baik sebelum mencapai takat didih asal yang disediakan pada label.
 

Kelikatan dan sistem elektronik sistem brek

 
Kelikatan cecair brek adalah satu lagi keperluan penting untuk sistem brek berfungsi dengan baik, terutamanya dalam kenderaan moden yang dilengkapi sistem anti kunci (ABS) dan program kestabilan elektronik (ESP).
Bendalir mengalir melalui mekanisme kawalan dalam sistem ini (selalunya injap dengan laluan yang sangat sempit) dan adalah penting bahawa kelikatan sesuai untuk membolehkan penghantaran daya brek yang tepat dan segera.
Selain itu, cecair brek yang baik mesti membolehkan sistem berfungsi dengan baik walaupun dalam cuaca yang sangat teruk, dan kelikatan mesti diambil kira untuk memastikan tiada kelewatan dalam bertindak balas.

Ciri-ciri lain juga perlu diambil kira apabila memilih cecair brek yang baik; ini termasuk: melindungi sistem brek daripada kakisan, pelinciran yang cekap, keserasian dengan elastomer dan kestabilan terma yang optimum.
Periksa cecair brek anda pada selang masa yang ditentukan oleh pengilang dan ganti apabila diperlukan. Penyelenggaraan sistem brek adalah sumbangan penting kepada keselamatan kenderaan anda.

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Wawasan
Baca artikel seterusnya
Kit pembaikan untuk kaliper brek
Dasar Privasi">