Brek masa depan: Sejarah ringkas kereta

 

Bahagian 1 Kereta semalam, hari ini dan esok

 
Bagaimanakah kereta moden berbeza daripada kereta masa lalu dan apakah perubahan yang ada? Bagaimanakah transformasi ini berubah dan bagaimana transformati itu akan menjejaskan sistem brek dan komponennya? Kami akan menjawab soalan-soalan ini, dengan menganalisis dalam bahagian pertama ini bagaimana kereta telah berkembang sehingga hari ini, dan kemudian mempertimbangkan, dalam bahagian dua "Brek masa depan:”, trend utama yang akan menyumbang ke arah membentuk kereta masa depan, khususnya: 
  • kemesraan alam sekitar
  • keselamatan
  • mobiliti
 
Dalam bahagian tiga,kami akan menganalisis secara terperinci kesan transformasi ini pada sistem brek dan pada pasaran alat ganti secara amnya.
 
 

Dari kereta masa lalu hingga ke zaman moden: apa yang berubah?

 
Kereta telah mengalami banyak perubahan sejak beberapa dekad yang lalu, tetapi seperti yang akan kita lihat tidak lama lagi, ciri utamanya kekal sama. Mari kita ambil contoh VW Golf, yang muncul di pasaran pada tahun 1975, lebih daripada 45 tahun yang lalu.
 
500 lama dan 500 baharu, warna biru muda
 
Jika kita menganalisis lima model enjin petrol yang serupa, dari Golf I 1975 hingga Golf VII 2012 (lihat jadual 1), kita dapat melihat bahawa, selama bertahun-tahun, kedua-dua berat kenderaan dan kelajuan tertingginya telah meningkat, dan, akibatnya, begitu juga dengan kuasa enjinnya. Ciri-ciri ini telah mengalami perubahan serupa dalam kebanyakan kereta sejak beberapa dekad kebelakangan ini.

Berat telah meningkat atas pelbagai sebab, terutamanya saiz kereta yang meningkat dan kuantiti peranti keselamatan yang lebih banyak di atas kapal, palang di pintu dan pelbagai beg udara, serta kehadiran peranti elektronik.
 
Berat dan kelajuan yang meningkat jelas telah menyebabkan keperluan untuk menggunakan sistem brek yang semakin berkuasa, yang menghilangkan tenaga kinetik akibat peningkatan tahap haba yang dihasilkan semasa brek.
Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa, dalam masa 130 tahun sejak ia dicipta, kereta itu pada dasarnya kekal tidak berubah dalam komponen utamanya:
  • otak: pemandu
  • jantung: enjin pembakaran dalaman
  • kaki: roda.
 
 

Kereta masa depan: trend utama

 
Masa depan kereta, menurut majoriti pakar, akan dipengaruhi oleh tiga trend utama: 
  • kelestarian alam sekitar: pengurangan pelepasan dan pengelektrikan rangkaian kuasa
  • keselamatan: sistem bantuan pemandu yang semakin maju
  • mobiliti: cara baharu untuk menikmati hubungan dengan kereta.
 
Aspek terakhir ini bergantung pada mod bayar setiap penggunaan yang cenderung lebih disukai oleh generasi baharu: Generasi Y sebenarnya tidak berminat untuk memiliki kereta, tetapi lebih suka menggunakan Aplikasi untuk memilih cara pengangkutan yang paling sesuai untuk keperluan sementara mereka berdasarkan kes demi kes.
 
Walaupun kemampanan alam sekitar, keselamatan dan mobiliti ditetapkan untuk membentuk masa depan kereta itu, ternyata komponen itu juga akan mengalami perubahan ketara, dan ini termasuk sistem brek, yang akan kami bincangkan dalam bahagian dua.

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Wawasan
Baca artikel seterusnya
Brek masa depan: Sistem brek masa depan
Dasar Privasi">